Styrketræning med træningselastikker

Ønsker du at optimere dine hjemmetræninger? Så er træningselastikker et must-have. Træningselastikker er gode til styrketræning da de givet en god modstand ligesom vægte. Med træningselastikker kan du lave et hav af øvelser, og du kan nemt have træningselastikkerne med i tasken, på rejsen, i sommerhus osv. 
Vi vil i denne artikel give dig nogle forskellige øvelser, du kan lave med træningselastikker. Vi vil blandt andet komme omkring styrketræning med elastik, øvelser til core træning med elastik, øvelser til arm træning med elastik osv. 

Styrketræning med elastik

Er du mon i tvivl, om du kan styrketræne med elastikker? Så er svaret ja! Træningselastikker er et fantastisk redskab til styrketræning særligt, hvis du træner hjemmefra, hvor der ikke er plads til en masse udstyr. Man kan sagtens opbygge muskelmasse og få en optimal træning med træningselastikker. Ved at træne med elastikker vil dine muskler presses, og din forbrænding vil øges, da man konstant laver små bevægelser.
Med træningselastikker kan du træne på alle niveauer, og selv vælge, hvor intens din træning skal være. Træningselastikker findes nemlig i flere forskellige styrker. Desuden kan man holde, stå osv. på elastikken på forskellige måder, så man selv kan styre, hvor hårdt det skal være.

Er elastiktræning effektivt?

Har du nogensinde overvejet, om elastiktræning er effektivt? Elastiktræning er super effektivt, især som en skånsom træningsform, hvis du f.eks. døjer med skader. At træne med træningselastikker belaster nemlig ikke dine sener og led på samme måde som styrketræning med håndvægte, vægtstænger osv. Desuden er træning med elastikker også super effektivt i forhold til at give dig gode resultater. Træning med elastikker styrker nemlig dine muskler og led, så du både kan blive stærkere, men også forebygge overbelastningsskader. 

Træning med elastik arme

Det er super effektivt at træne arme med elastik. Ved at benytte træningselastikker kan du super nemt og hurtigt træne dine arme hjemmefra og få opbygget muskelmasse, uden at skulle bruge en masse udstyr. Vi vil give 2 gode træningsøvelser med træningselastikker til armene, der styrker dine overarme og strammer op i mormorarmene herunder: 

Biceps curls

  • Placere midten af elastikken under dine fødder. Tag håndtagene fra elastikken i hånden. 
  • Bøj armene op til ca. 90 grader, så dine hænder kommer op mod dine skuldre. Hold den i et par sekunder, og sænk derefter elastikken til startposition. Husk hele tiden at holde dine albuer i spænd ind til kroppen, så dine overarme står nogenlunde stille under hele øvelsen. 
  • Lav øvelsen 15 gange af 4 sæt. 

Vi kan anbefale en elastik med håndtag til øvelsen. 

Triceps pres 

  • Placere enden af elastikken under dine fødder, og tag fat i den anden ende med begge dine hænder. Træk elastikken op bag ryggen. 
  • Bøj armene ned til en 90 graders vinkel mod dit hoved. Træk derefter elastikken op igen, så du står med strakt arm. 
  • Lav øvelsen 15 gange af 4 sæt. 

Vi anbefaler en lang elastik til øvelsen. 

Træning med elastik mave

At træne sin mave med elastikker er super effektivt. Maveøvelser med træningselastikker vil nemlig styrke din muskulatur, uden at du behøver at tage i fitnesscenteret. Der findes mange forskellige øvelser, du kan træne din mave med. Vi vil her give dig 3 gode core øvelser med træningselastikker: 

Maveroning

  • Start med at sætte dig på gulvet og placere elastikken under begge dine fødder. Kryds elastikken hen over benene, og hold elastikken spændt i dine hænder. Bøj dine knæ en smule, rund din lænd og fleks dine fødder. 
  • Pust ud og træk i elastikken, så du trækker dine albuer ud til siderne og lidt bagud. Når du trækker elastikken, skal du kunne mærke, at det spænder i dine mavemuskler. Træk herefter vejret ind, og tag armene frem i startposition igen. 
  • Lav øvelsen i 40-50 sekunder og hold en pause på 20 sekunder. Lav 5 sæt af øvelsen. 

Vi kan anbefale en elastik med håndtag til øvelsen. 

Saksespark  

  • Start med at sætte dig på gulvet og placere elastikken rundt om dine lår. 
  • Læn dig bagover, så lænden og numsen er i jorden. Løft benene fra jorden, og kør dem skiftevis op og ned.
  • Lav øvelsen i 40-50 sekunder og hold en pause på 20 sekunder. Lav 5 sæt af øvelsen. 

Vi kan anbefale en kort elastik til denne øvelse. 

Russian Twist

  • Start med at sætte dig på gulvet og placere elastikken bag dine hæle. 
  • Læn dig tilbage, så din numse er i jorden. Du bestemmer selv om du vil have fødderne på jorden eller i luften. Træk elastikken fra side til side. Du skal kunne mærke øvelsen i dine skrå mavemuskler. 
  • Lav øvelsen i 40-50 sekunder og hold en pause på 20 sekunder. Lav 5 sæt af øvelsen. 

Vi kan anbefale en lang elastik til øvelsen. 

Hvilken træningselastik skal jeg vælge? 

Det kan være en svært at finde den rette træningselastik, da der er et hav af muligheder. Vi har lavet en artikel, hvor vi besvare, hvilken træningselastik du skal vælge. Du kan læse afsnittet om 'hvilken træningselastik skal jeg bruge' » HER «

Du kan desuden finde vores store udvalg af træningselastikker » HER «