Hvorfor bruge kalk under træning?

Du har måske set de store vægtløftere til OL eller professionelle klatre på tv bruge hvidt pulver på deres hænder og håndled når de udøver deres sport. Det hvide pulver er kalk, som er med til at sportsudøverne får det optimale ud af deres træning eller øvelser ved at bibeholde deres greb, selvom de sveder. 

Få det optimale ud af din træning

Uanset hvilken form for træning med vægte du udøver, så vil et typisk problem højest sandsynligt opstå. Når du træner med vægtstang, dødløft, klatre eller lignende øvelser, så oplever du måske at dit greb om dit træningsudstyr begynder at falme. Dette kan skyldes at flere grunde, 1: dit greb er ikke stærkt nok eller 2: At du har fået svedige hænder og/eller håndflader og at du derved begynder at miste grebet. Det er ganske naturligt, men det gør det kun svære at træne videre uden nogen form for løsning, da du ikke vil opnå dine mål uden at få bugt med problemet. Derfor bruges kalk til at opnå et bedre greb.

Hvem bruger trænings-kalk? 

Alle kan bruge kalk i deres træning, hvis de finder det nødvendigt. Alle fra amatører i træningscentrene til OL-atleter, ville opnå fordele ved brugen af kalk i deres træning. Mange som løfter tungt, eller klatre ville opnå bedre træning ved at bruge klak i deres træningsøvelser. Typisk, er kalk i pulver form og i fast blokform anvendt indendørs, hvorimod flydende kalk mest er brugt til udendørs brug. 

Hvilke former for kalk findes der? 

Der findes tre forskellige former for kalk, som alle har hver deres fordele og ulemper. Kalk kommer i flydende, pulver og fast/blok form. Hvilken en af formerne af kalk du skal vælge afhænger af din sportsgren og eventuel personlig præference.

Flydende kalk 

Flydende kalk er den form som sviner mindst ved brug. Fordi formen starter som et flydende element, så sviner det ikke på samme måde som ved de to andre former. Flyende kalk virker således at man hælder kalken i håndfladen og derefter begynder at smører det ud i mellem fingrene og på hænderne, hvor det til sidst størkner lidt og ligner almindeligt hvidt kalk. 

En anden fordel ved flydende kalk er, at kalken holder længere på hænderne og derved skal det ikke påføres så tit, som ved de andre kalk former og så er det også mest ideelt i fugtige miljøer og derved egner det sig bedst til udendørs brug. Men det er også godt for dig som træner i et trænings center, da de ikke tillader pulver kalk, fordi flydende kalk ikke sviner eller smitter af på træningsudstyret.  

Et par ulemper ved flydende kalk, kan være at man oplever at ens hænder og håndled udtørre og huden kan blive irriteret, når kalken begynder at tørre. En anden ulempe kan også være, at nogle oplever at grebsstyrken ikke er lige så god, som ved de to andre kalk former. 

Kalk i pulverform 

Kalk i pulverform er den mest populære kalk form blandt sportsudøvere dog er den også den kalk form som sviner mest ved brug, i form af at pulveret støver i luften, på tøjet og på udstyr. Derfor er det smart, hvis man vil undgå svineriet, at påfører pulveret lidt mere forsigtigt i håndfladerne og derefter fordele det mellem fingrene indtil al fugt er absorberet.  

En anden ulempe ved kalk i pulverform, grundet svineriet, er at mange fitnesskæder og mindre fitness centre ikke tillader kalk i pulverform, netop fordi det har en tendens til at svine på udstyret og tøjet. En fordel ved kalk i pulverform er at det er supernemt at bruge og påfører, og absorberer hurtigt ens fugt i hænderne eller ved håndled. 

Kalk i fast/blokform 

Kalk i fast/blok form minder utroligt meget om almindelig pulver kalk. Det er i bund og grund også det samme - blot med den forskel at det ene er i pulver form og den anden i en fast blokform.
Der hvor ulempe ved pulver kalk er at det sviner utroligt meget og har en tendens til at især at svine tøj og udstyr til, så er kalk i en fast blokform mere medgørlig og knap så svinende som pulver formen men det sviner dog mere end det flydende kalk. Dog kan kalken i fast blokform være lidt sværere at påfører, da man skal gnide ens hænder og håndled på blokken. Dog er der også større sandsynlighed for at kalk i fast blokform må bruge i træningscentre da denne form ikke sviner på samme måde som almindeligt pulver kalk. 

Fordele og ulemper ved de forskellige former for kalk 

For kort at opsumere, så er fordelene og ulemperne ved de forskellige former for kalk. 

Type kalk   Fordele Ulemper 
Flydende
  • Sviner næsten ikke
  • Nemt at transportere
  • Nemt at påføre
  • God klatning 
  • Må bruges i fitnesscentre

  • Kan udtørre hænder 
  • Huden kan blive irriteret
  • Grebsstyrken lidt mindre effektiv


Pulver
  • Nemt at påføre 
  • Absorberer hurtigt fugt og sved
  • God til tunge løft 

  • Sviner mest af kalk former 
  • Må ikke bruges i fitnesscentre 

Blok
  • Må (måske) bruges i fitnesscentre 
  • Nemt at transportere
  • God til tunge løft 
  • Sviner en del
  • Sværere at påføre

Barbenders Liquid Chalk (250 ml)

Barbenders Liquid Chalk er flydende kalk til brug under træning. Flydende kalk sikrer dig en bedre grebskontakt til dine redskaber under træning, hvor sveddannelse vil være en hindring. Barbenders Liquid Chalk kan bruges til alt slags træning, hvad enten det er vægtløftning, crossfit, klatring eller padel tennis.

 

NYHED