Kaloriefattigt mad der mætter

Kaloriefattigt mad kan sagtens både have en masse smag samtidig med at mætte dig godt af. Blot fordi der spares på kalorierne, så betyder det ikke, at maden ikke er nok til at blive mæt. 
Anne Søndergaard har blandt andet lavet to gode, sunde, kaloriefattige og ikke mindst smagsrige salater som tilfredsstiller alle sanser!
Anne er kostvejleder, bootcamp instruktør og personlig træner - du kan læse mere om Anne ved at » klikke her « 

Hvad er vigtigt for at maden mætter? 

For at maden mætter så er det vigtigt at maden indeholder en masse protein, da det skaber en højere mæthedsfornemmelse samtidig med at det også gør at man spiser mindre, fordi mæthedsfornemmelsen sætter hurtigere ind ved proteinrige måltider. 

Kostfibre og proteiner bidrager med en langvarig mæthed. Du spiser mindre i måltidet og er mæt i længere tid. Sukkerarter og stivelse bidrager med en hurtig oplevelse af mæthed, men følelsen af mæthed forsvinder hurtigt igen. Fedt giver hverken hurtig eller længerevarende oplevelse af mæthed.

De fem grundsmage 

For at alle vores smagssaner bliver sat i arbejde, så skal maden ind og arbejde med de fem grund smage, som er: surt, sødt, salt, noget bitter og umami. Umami smager, måske, ikke så godt i sig selv - men er der for at fremhæve andre fødevares smage. Ved at vide de fem grund smage, bliver det nemmere at gøre hvert måltid lækkert og velsmagende! 

Med inspiration fra Anne Søndergaard og hendes opskrift på en taco-bowl salat hvor hun sørger for at have smagsnuancer inden for det sure, hvor hun bruger hjemmesyltet og sukkerfrie rødløg. Hun sørger også for at have det søde med i de stegte Hokkaido græskar stykker og det salte bliver brugt ved krydret oksekød.

Forskellige teksturer 

Ved især salater er det ikke kun smagen der er i højsæde, men særdeles også de forskellige teksturer der kan blive tilført. Ved at maden ikke har sammen konsistens gør oplevelsen at spise det dejligt. 
Især når man kombinere både smag, tekstur og konsistens så bliver det interessant og spændende at spise, frem for alle elementer i maden har samme smag eller tekstur. Her er der ligesom ved de fem grund smage også nogle små huske regler man kan arbejde ud fra. Disse består af: sprødt, blødt, fast og flydende. 
Igen med inspiration fra Anne Søndergaards opskrift, her, kyllingesalat med karrydressing, hvor hun bruger det sprøde element som består af salaten blandet med krydderurter, det bløde med kyllingen og det flydende som er karrydressingen. Her opnår hun en masse forskellige teksturer som gør at salaten ikke bliver kedelig at spise.

Vi spiser også med øjnene!

Som sagt så bruger vi mange af vores sanser når vi spiser mad - om vi selv opfatter det eller ej. Vi kender det vist alle sammen - man bliver altid lidt mere sulten når maden også ser rigtig lækker og indbydende ud! 
Derfor skal vi også lave mad til vores øjne og her spiller især farver ind. Ved at bruge mange forskellige grønsager, kan farverne få frit spil og gøre maden mere indbydende at se på og ikke mindst at spise også. Dressinger kan også være det bærende element når det kommer til at give farve eller spil til maden. 
Mangler du inspiration til flere opskrifter eller lidt mere læsning - så tøv ikke! Vi har en masse lækre, proteinrige og kalorielette opskrifter her og derudover så kan du finde lidt mere læsestof her!
    TILBUD
    Slender Chef - Dressinger Bland Selv - MuscleHouse.dk
    Tilbudspris 99,00 DKK Vejl. udsalgspris 147,00 DKK